Plán učiva českého jazyka, matematiky a přírodovědy – září, říjen, listopad
Český jazyk
Září – opakování učiva nižších ročníků. Už umím a ovládám pravopis ú/ů, psaní i/y po měkkých a tvrdých slabikách. Rozeznám slovní druhy a správně slova zařadím do příslušné kategorie. U podstatných jmen a sloves určím mluvnické kategorie. Zvládám stavbu věty.
Říjen – rozliším význam slova a správně slova zařadím do jednotlivých kategorií – synonyma, homonyma, antonyma, slova nadřazená, podřazená, souřadná, slova spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená. Dokáži graficky zaznamenat stavbu slova. Umím vyjmenovaná slova, jejich tvary a užití ve větách.
Listopad – zvládnu určit kořen slova, předpony a přípony. Rozeznám předložku od předpony. Správně dokáži napsat skupiny bě/bje, pě/pje,mě/mně ve slovech, zdvojené souhlásky. Umím vyjmenovaná slova, jejich tvary a užití ve větách.
Slohová a komunikační výchova
Dle komunikačního záměru vědomě moduluji a intonuje promluvu, užívám správného tempa a pauz v řeči. Vyhledám v textu informace. Dokáži doplnit neúplný text. Zvládnu popsat jednoduchý pracovní postup. Vyplním správně jednoduché formuláře v tištěné i elektronické podobě.
Literární výchova
Rozumím přiměřeně náročnému textu a dokáži ho reprodukovat. Plynule čtu se správným přízvukem slovním i větným umělecké a populárně-naučné texty. Své dojmy z četby vyjádřím písemně i ústně.
Matematika
Září – opakování učiva nižších ročníků.
Porovnám čísla, umím je sečíst, odečíst jak zpaměti, tak i písemně pod sebou. Zvládám dělení dvojciferných čísel číslem jednociferným, pamětné dělení se zbytkem. Využívám při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení.
Říjen – zvládám pamětné násobení a dělení dvojciferných čísel číslem jednociferným. Čtu a zapisuji čísla v daném oboru, počítám po statisících, desetitisících a tisících. Porovnávám čísla a znázorním je na číselné ose a jejich úsecích.
Listopad – zvládnu zaokrouhlování přirozených čísel do 10 000, sčítám a odčítám čísla v daném oboru, zpaměti pouze čísla, která mají nejvýše dvě číslici různé od nuly. Řeším a tvořím slovní úlohy na sčítání, odčítání, násobení a dělení. Dokáži vyřešit i slovní úlohy se dvěma početními operacemi.
Geometrie
Opakování základních pravidel pro rýsování, která dodržuji. Dokáži vysvětlit co znamená slovo bod, přímka, polopřímka, rovnoběžka, úsečka, rovinné útvary, tělesa. Zvládnu narýsovat kolmice, rovnoběžky, různoběžky. Umím pracovat s trojúhelníkem s ryskou. Poznám a narýsuji pravoúhlý trojúhelník. Zvládnu narýsovat kružnici, popsat její části. Rozliším kružnici od kruhu.
Přírodověda
Dokáži rozlišit živou a neživou přírodu, uvést příklady. Poznám naše jedovaté, nejedlé a jedlé houby, popíšu stavbu hub a znám pravidla pro jejich sběr.
Rozliším jednotlivé ekosystémy v přírodě, dokáži přiřadit rostliny a živočichy do těchto ekosystémů. Popíši základní stavbu rostlin a živočichů.
Dokáži popsat ekosystém lesa – přiřadit živočichy a rostliny, vysvětlit význam lesa, ochranu životního prostředí.